Het houden van lezingen is een activiteit die ik met veel plezier uitvoer. Dit kunnen lezingen zijn voor wetenschappers, maar ook voor schoolteams, docententeams, directies, zorgcoördinatoren/ interne- of externe begeleiders, ouders, maar ook leerlingen (b.v. over denk- en leervaardigheden). Tijdens een lezing tracht ik vooral de interactie aan te gaan met de zaal. De deelnemers aan de lezing probeer ik met het bespreken van wetenschappelijke achtergronden, uitdagende vraagstukken, gecompliceerde casuïstiek en assessments te activeren en te inspireren.  Een lezing kan ook onderdeel uitmaken van een trainingstraject voor een school, waarbij na de training consultatie of ´coaching on the job´ volgt.

Reacties n.a.v. Lezing in Zwolle:

  • Aantal goede tips ontvangen voor het omgaan met verschillen in de klas
  • Dank je wel Marieke. Compacte workshop, veel interessante informatie welke ik ga gebruiken in mijn lessen!
  • Activerende didactiek, ontspannen sfeer
  • Inspirerende inzichten gekregen. Top!
  • Duidelijk verhaal, wel erg veel info, na alle info van vanmorgen
  • Enthousiast gebracht, goede ideeën, inbreng van publiek mogelijk, spelvorm leuk.
  • Goede structuur, houvast.
  • Goede tips voor differentiatie
  • Dank je wel Marieke. Vrijwel alles wat je vertelt heb ik opgeschreven, zo interessant.

Een greep uit de gehouden lezingen:

  • Congres differentiëren in het voortgezet onderwijs 2012 (Zwolle)
  • Denk- en leervaardigheden netwerkbjeenkomst 2012 (Groningen)
  • SPO Lezing 2012 (Groningen)
  • EARLI SIG conference 2012 (Antwerpen, BE)
  • ELSIN conference 2011(Antwerpen, BE)
  • Internationaal Denk- en leervaardigheden symposium 2011 (Groningen)
  • Learning to learn conference 2011 (Newcastle,UK)
  • Congres ‘Leren met ambitie’ 2010 (Cedin, Drachten)
  • Learning to learn conference 2010 (Bristol, UK)