Als ervaren trainer/ onderzoeker op het gebied van coaching en consultatie heb ik honderden gesprekken gevoerd met docenten, intern begeleiders en directieleden in het onderwijs. Bij de uitvoering hiervan maak ik gebruik van de meest recente wetenschappelijke inzichten op het gebied van consultatie/ coaching/ leer- en gedragsproblemen/ onderwijsinnovatie/ implementatieprocessen/ effectiviteitsonderzoek en planmatig handelen in het onderwijs. Deze coachings-/ consultatiegesprekken zijn gericht op het vergroten van inzicht in het eigen handelen en denken met als gevolg dit denken en handelen te optimaliseren. Als input voor deze gesprekken maak ik veelvuldig gebruik van (video)observaties en analyses van lessen/ interacties met en tussen leerlingen/ interacties tijdens vergaderingen en persoonlijke ontwikkelingsplannen. Het resultaat van de consultatie is een plan voor systematisch werken met  leerlingen/ klassen/ groepen of een gehele school, waarbij leer- en gedragsproblemen veelvuldig voorkomen. Ook het monitoren, begeleiden en evalueren van de doelen uit het plan behoren tot het consultatieproces.

Het analyseren van deze consultatiegesprekken geeft mij weer input tot het verbeteren van mijn eigen handelen en denken.

In samenwerking met Dr. Wim Meijer (voormalig hoofddocent van de Rijksuniversiteit Groningen) verzorg ik intensieve cursussen over het onderwerp Consultatieve Leerling Begeleiding (CLB).  In deze cursussen oefenen cursisten veelvuldig met het houden van consultatie-/ coachingsgesprekken met professionals uit het onderwijs en de jeugdzorg. De focus bij deze cursussen ligt op het professionaliseren van docenten, IB-ers, groepsleiders, maar ook directieleden in de omgang en aansturing van leerlingen/ klassen/ groepen of een gehele school, waarbij leer- en gedragsproblemen veelvuldig voorkomen.